גן לאומי אפולונה (תל ארשף)

גן לאומי אפולונה (תל ארשף)- סוף אוגוסט כבר כאן, החופש הגדול עומד להסתיים ועוד מעט הילדים חוזרים לבית הספר, לגנים ולכל המסגרות החינוכיות.

רגע לפני שחוזרים לשגרה כדאי לעשות טיול פרידה מהים – המקום שמסמל יותר מכל את החופש ואת הקיץ. את החול והמים המלוחים נשאיר לימים נגישים יותר, אנחנו רצינו להמליץ לכם על הנוף ואת זה תוכלו לפגוש באפולוניה, אתר נגיש במרכז הארץ, שמעניק תחושת מרחבים, רוח ואוויר של ים, אבל גם היסטוריה והרבה יופי.

אפולוניה הוא שמה של מצודה צלבנית מרשימה שנבנתה על ידי הצלבנים במאה ה 12 כדי להגן על ארץ הקודש מכיוון הים התיכון ולהוות חוליה נוספת של מבצרים על קו החוף בין קיסריה ליפו.

מסביב למצודה הייתה עיר צלבנית ושרידיה נראים בבירור עד היום, אך הצלבנים לא היו הראשונים להתיישב בנקודה זו. לפי החוקרים, הראשונים להתיישב במקום היו הפניקים במאה ה 6 לפני הספירה. הם היו ימאים ועסקו במסחר. הם קראו למקום ארשף על שם האל רשף, הוא אל הים. אליו מתפללים שהים יהיה שקט לפני יציאה להפלגה וכאשר הים סוער זה מפני שהאל רשף כועס. ייתכן וזה גם קשור למילה בעברית: רושף/לרשוף – זועם, רותח, להוט, נלהב, מתיז רשפים.

במאה ה 3 לפני הספירה כבשו היוונים את הארץ ואת המזרח התיכון בראשות אלכסנדר מוקדון. הם מזהים את האל רשף כאל הים שלהם – אפולו, וקראו למקום אפולוניה.

עם השנים הלכה העיר וגדלה והייתה הבירה של אזור השרון. העיר הגיעה לשיאה בתקופה הביזנטית (מאות 7-4 לספירה). הארכיאולוגים חפרו וגילו שרידי נמל, כנסייה מרשימה ואפילו מפעל זכוכית. תעשיית הזכוכית התפתחה כמובן סמוך לחוף הים עקב הצורך בהרבה חול כחומר גלם.

במאה ה 7 לספירה כובשים המוסלמים את הארץ וסוגרים את שעריה ובעיקר את ירושלים בפני צליינים נוצרים. לקראת סוף המאה ה 11 מחליטים הנוצרים באירופה לשחרר את ארץ הקודש מידי הכובש המוסלמי ויוצא לדרך מסע הצלב הראשון. בשנת 1099 מצליחים הצלבנים לכבוש את ירושלים ולאט לאט משלימים את כיבוש הארץ כולה. אפולוניה נכבשה בשנת 1104 והצלבנים קוראים למקום – ארסור, שזה שיבוש השם הערבי למקום – ארסוף, שזה נגזר מהשם המקורי – ארשף.

בשנת 1187 מתרחש קרב גורלי על השליטה בארץ בין המוסלמים בראשות צלאח א-דין לבין הצלבנים, קרב קרני חיטין. בקרב מנצחים המוסלמים וכובשים במהרה את כל הארץ.

הצלבנים מפסידים את ארץ הקודש וישובו אליה רק בשנת 1191 עם מסע הצלב השלישי בראשות ריצ'רד לב הארי. שוב הם ינסו לכבוש אותה ואף יצליחו בכך בצורה חלקית. הם כובשים מחדש את רצועת החוף אך לא מצליחים לכבוש את ירושלים וחותמים על הסכם פשרה עם צלאח א-דין, וכך ירושלים נשארת בידי המוסלמים ורצועת החוף בידי הצלבנים.

בשנת 1260 נכנס שחקן חדש לזירה במזרח התיכון, הממלוכים. הם מבצעים מהפיכה צבאית במצרים ומתחילים לכבוש את האזור כולו. המסורת מספרת שכאשר הגיעו הממלוכים לאפולוניה, לא עלה בידם להפיל את חומות המצודה, דבר שתסכל אותם מאוד.

המצודה מוגנת היטב כאשר יש רק דרך אחת להיכנס והיא הגשר מעל החפיר העמוק המגן על החומות. המיקום האסטרטגי של המצודה גם גבוה וגם צמוד לחוף הים.

המצביא הממלוכי בייברס, ערך משא ומתן עם הצלבנים הנצורים במצודה והבטיח שלא יאונה להם כל רע אם ייכנעו ואף הבטיח לספק עבורם ליווי אישי עד לבנון. הצלבנים שידעו שכל המצודות בארץ כבר נפלו פחות או יותר, הסכימו לתנאי הכניעה, וכאשר פתחו את השער ויצאו החוצה, טבחו בהם הממלוכים האכזריים עד אחרון האבירים.

בייברס הורס את ערי החוף הצלבניות כדי למנוע מהם אפשרות לחזור להתיישב בהן בעתיד. כך עלה גם בגורלה של אפולוניה.

מאוחר יותר יכבשו  הממלוכים את עכו, בירת הצלבנים ובכך יגיע לסיומו הפרק הצלבני בהיסטוריה הארוכה של ארץ ישראל.

גן לאומי אפולונה (תל ארשף)

איך מגיעים?

גן לאומי אפולוניה נמצא על מצוק כורכר צפונית להרצליה.

בכביש החוף פונים לכיוון הרצליה פיתוח ועוקבים אחרי השילוט.

שעות פתיחה וכניסה:

אוקטובר – מרץ: 08:00 – 16:00

אפריל – ספטמבר: 08:00 – 17:00

טלפון – 09-9550929

מחיר למבוגר – 22 ₪. מחיר לילד – 10 ₪. מחיר לאזרח ותיק – 11 ₪.

יש חנייה לנכים ושבילים רחבים מותאמים לכיסא גלגלים.

שירותי הנכים נמצאים בשיפוץ נכון לכתיבת שורות אלו.

מומלץ לסיים את הביקור בארוחת צהריים (להביא מהבית) בחניון הפיקניקים הסמוך.

טיול נעים מהנה ובטוח לכולם.

שבוע טוב'

נכתב על ידי כינר נתן

מצוות my inspire

תפריט נגישות