מדריכים למפתחים

ניווט התמצאות ואיתור מידע

הקניית כלי ניווט והתמצאות נוחים באתר הינם בעלי חשיבות עליונה להשגת מטרות האתר. יש לספק אפשרויות לנווט באופן נוח, למצוא תכנים ולמקם אותם. מרבית ההנחיות בעמוד זה תורמות לאיתור מהיר יותר של האתר שלכם במנועי החיפוש, ובכך מושגת מטרה כפולה- הנגשת האתר ושיפור הדירוג של האתר במנועי החיפוש.

הנחיות נגישות רלוונטיות

2.4.1 עקיפת בלוקים: אספקת כלים לעקיפת בלוקים החוזרים על עצמם בעמודים באתר (רמה A)
2.4.2 עמוד עם כותרת: הצגת כותרות המתארות נושא או מטרה בראשי העמודים. (רמה A)
2.4.3 סדר ה :Focus כיוון focus באופן שישמר משמעות ותפעול בעת ניווט ברצף שעלול להשפיע על משמעות או פעולה (רמה A)
2.4.4 מטרת הקישור (בהקשר): קביעת מטרת הקישור מתוך טקסט הקישור עצמו או בשילוב עם הקשר הקישור המזוהה על ידי התוכנה, למעט מקרים בהם מטרת הקישור אינה ברורה למשתמשים באופן כללי. (רמה A)
2.4.5 ריבוי דרכים :מתן מספר דרכים לאיתור דף רשת בתוך מערכת דפי רשת למעט מקרים בהם דף הרשת הוא חלק מתהליך או שלב בהפעלתו. (רמה AA)
2.4.6 כותרות ותויות : מתן כותרות ותויות לתיאור נושא או מטרה. (רמה AA)
Focus 2.4.7 נראה לעין: אספקת מצב הפעלה שבו focus המקלדת יהיה נגיש ויזואלית עבור כל ממשק משתמש זמין של מקלדת. (רמה AA)

טכניקות לניווט והתמצאות נגישים

כותרות
• יש לספק כותרת לכל עמוד – h1. בכל עמוד רצוי שיהיה h1 אחד בלבד. כל יתר הכותרות יסומנו ב h2 ואילך.
• יש לספק page title ייחודי לעמוד –יש לודא כי הוא מתאר את תוכן העמוד וכולל את שם האתר.
תפריטים

על פי הנחיות הנגישות הכרחי לספק יותר מדרך אחת לאיתור מידע באתר. דוגמאות לדרכי איתור: תפריטים, מפת אתר, מנוע חיפוש.
• תפריט בנוי באופן היררכי – הוא בעל כותרת (למשל תפריט ראשי, תפריט פעולות). הצגת הכותרת (h tag) באופן גלוי או נסתר מאפשרת למשתמשי קורא מסך לנווט בנוחות באתר. יתר על כן יש להרכיב את התפריטים בעזרת רשימות מקוננות (list).
• יש להבטיח כי ניתן להפעיל את כל הקישורים בתפריטים בעזרת מקלדת. יש להקפיד שסדר הניווט באמצעות מקלדת tab order, יהיה בעל רציפות לוגית ובהתאם למבנה ההיררכי של התפריט.
• כאשר משנים את העיצוב במצב של mouse over יש להקפיד לשנות את העיצוב גם ב on focus.

קישורים

• טקסט הקישור חייב להצביע בבהירות על מטרת הקישור. אין להשתמש בהסברים נלווים כגון- "לחץ כאן" "לפרטים נוספים" וכדומה. יש לכתוב את מטרת הקישור באופן ברור וחד משמעי ישירות בתוך טקסט הקישור. במידה וקיים קושי לבצע זאת יש לודא כי טקסט הקישור מהווה חלק מטקסט המסביר מהי מטרת הקישור והוסיפו את מטרת הקישור לtitle שלו ו/או ל alt שלו אם הקישור הוא תמונה.
• עיצוב הקישור – יש לודא כי הקישור מובחן מיתר הטקסטים על המסך. במידה וההבחנה של קישור נעשית בצבע בלבד (לא מומלץ) יש להשתמש ב underline או בשינוי רקע ב on mouse over ו on focus . יש לשנות את צבע הרקע ביחס של 1:3 מצבעו המקורי של הרקע. נוסף על כך צבע הקישור חייב לבלוט לעומת צבע הטקסט הרגיל ביחס ניגודיות של 1:3.

הצג עוד

מאמרים נפוצים

בדוק גם

Close
Back to top button
Close
Close