מסלול נגיש – ירושלים העיר העתיקה

מסלול נגיש – ירושלים העיר העתיקה ההתיישבות היהודית בירושלים התחילה בימי דוד המלך. לאחר חורבן בית שני גורשו היהודים מירושלים וחזרו אליה רק לאחר הכיבוש המוסלמי, במאה השביעית. בימי הצלבנים שוב גורשו היהודים מהעיר או נרצחו. עם עליית הרמב״ן לירושלים בזמן שלטון הממלוכים התחדש היישוב היהודי. ובזמן שלטון העותמאנים 1517-1917 חיה בירושלים קהילה יהודית גדולה. 

בסוף השלטון העותמאני, לקראת סוף המאה ה-19 מספר היהודים גדל והוקמו שכונות מחוץ לחומות. במלחמת השחרור הרובע היהודי היה נצור ותושביו גורשו או נלקחו בשבי על ידי הירדנים. במלחמת ששת הימים העיר העתיקה נכבשה, הרובע היהודי שוקם והתבצעו גם חפירות ארכיאולוגיות. המסלול שמוצג בכתבה מציג סיור הקרדו ,החומה הרחבה, כיכר החורבה והכותל המערבי.

מסלול נגיש – ירושלים העיר העתיקה

הקרדו

חלק מהרחוב המרכזי שעבר מצפון לדרום כמו כל עיר רומית. התגלה בחפירות ארכיאולוגיות אחרי 1967. מה שאנו רואים כיום שייך בחלקו לתקופת הכרזתה של ירושלים כעיר רומאית ומתקופה מאוחרת יותר, מימי הצלבנים. ישנם שני חלקים לקרדו: הפתוח – אותו רואים מהרחוב והסגור – בו נמצאות חנויות שונות של יהודי הרובע.

 כיצד מגיעים?

אל הרובע היהודי מגיעים ברגל מכיוון שער ציון. ברכב או באוטובוס משער יפו, דרך הרובע הארמני וחונים במגרש החנייה של הרובע היהודי. ברחוב היהודים, בכניסה לרובע, ישנו מסלול נגיש לאנשים היושבים על כיסא גלגלים.

 נגישות לבעלי מוגבלויות באתר

לבעלי כסאות גלגלים הנגישות היא בינונית, מפני שהמדרכה מרוצפת באבן הגורמת לטלטול. שירותי נכים נמצאים במקום, אך אין התאמה מיוחדת ללקויי ראייה.

 החומה הרחבה

נבנתה בתקופת חזקיהו מלך יהודה בשנת 701 לפנה״ס נגש מלך אשור. כאשר בנו את החומה  הרסו את הבתים הקיימים לאורכה, בשל מצב חירום. בזכות הכנות אלה או דברים אחרים שקרו  ירושלים לא נכבשה. החומה הרחבה מעוררת ויכוח בין הארכיאולוגיים בעניין גבולות ירושלים בימי בית ראשון.

 כיצד מגיעים?

כנסו לרובע היהודי לפי מה שנכתב מעלה, ומיד לאחר החפירות הארכיאולוגיות פנו מזרחה. לאחר כ-30 מטרים תראו את החפירה של החומה הרחבה.

 נגישות לבעלי מוגבלויות באתר

נגישות בינונית למשתמשים בכיסאות גלגלים, יש שירותים לנכים אך אין התאמה לבעלי מוגבלויות אחרות.

 כיכר החורבה

כיכר זו נקראת על שם בית הכנסת החורבה ששוקם בשנים האחרונות. בית הכנסת הוקם במאה ה-18 על ידי האשכנזים אך נהרס על ידי המוסלמים. נבנה מחדש במאה ה-19 ופוצץ על ידי לוחמים ירדנים במאי 1948 ומאז הפך לחורבה. בשנת 2003 התחילו את עבודות השחזור והשיפוץ של בית הכנסת ושבע שנים לאחר מכן הוא נחנך. הוא כפי הנראה המבנה הראשון בירושלים שתוכנן ונבנה כבית כנסת לאחר חורבן הבית.

 כיצד מגיעים?

מהרובע היהודי ממשיכים מהחומה הרחבה לכיוון מזרח ומגיעים לרחבה גדולה כאשר ממערב לה נמצא בית הכנסת.

 נגישות לבעלי מוגבלויות באתר

נגישות בינונית למשתמשים בכיסאות גלגלים בגלל האבן על המדרכה. ישנם שירותי נכים בקרבת מקום, אך אין התאמות מיוחדות לבעלי מוגבלויות אחרות.

 הכותל המערבי

הוקם בשנת 20 לפני הספירה בתקופת מלך הורדוס שביקש להרחיב את הר הבית לכיוון צפון ודרום ולכן בנה מחדש את כותלי ההר. בתקופה הרומית ליהודים היה אסור להיכנס לירושלים והר הבית נשאר הרוס. כאשר הנצרות כוננה כדת הרשמית של האימפריה היה אישור ליהודים להיכנס לירושלים בתשעה באב, לזכר המקדש. באותו זמן התרכזו המתפללים ליד הכותל המערבי של בית המקדש שכנראה היה הקרוב ביותר לדביר.

 רחבת התפילה של הכותל פנויה כל יום ובכל שעה ומתקיימים בה גם אירועים פרטיים וממלכתיים: טקס יום הזיכרון לחללי צה״ל, טקסי השבעה ובר מצווה.

 כיצד מגיעים?

ניתן להגיע דרך הרובע היהודי, אך דרך זו קשה יותר בגלל המדרגות. דרך נוספת היא ברגל בדרך המובילה משער ציון לאורך החומה ועד שלאר האשפות או ברכב.

 נגישות לבעלי מוגבלויות באתר

ברחבת החנייה ישנם שירותים מותאמים לנכים והנגישות לאתר ליושבים על כיסא גלגלים טובה. 

רמת קושי 

מתאים לטיול יחידים, קבוצות ומשפחות אך מומלץ לטייל עם הדרכה

נגישות 

המסלול מתאים ליושבים על כסאות גלגלים, מוגבלי הליכה. כמו כן מותאם גם למשפחות עם עגלות ילדים.

משך הטיול 

שעתיים עד ארבע שעות.

ציוד נדרש 

כובע, מים ומזון. באזור יש קפטריות ומסעדות בנוסף.

מתי נטייל 

מתאים לטיול בכל ימות השנה.

תפריט נגישות