כללים לכתיבה נגישה

בכתיבת התכנים באינטרנט עליכם לקחת בחשבון אנשים ממגוון המגזרים באוכלוסיה ובתוכם אנשים עם מוגבלויות קריאה. כמו כן, חשוב לזכור כי חוק הנגשת אתרים תכנס לתוקף מאוקטובר 2017. החוק מחייב בעלי עסקים בעלי אתר אנטרנט להנגיש את אתר האנטרנט שלהם לאנשים בעלי מוגבלויות. כתיבת התכנים צריכה להיות מאופיינת בפשטות ובהירות על מנת שתשרת את כלל האוכלוסיה.
מוגבלויות קריאה עשויות להתקיים בשל הסיבות הבאות:
• רמת השכלה ירודה או כישורי שפה לא מספקים.
• קושי בהבנת שפת התכנים באתר כאשר אינה שפת האם של הגולש.
• לקויות למידה
אם ברצונכם לספק תכנים הכתובים באופן נגיש לכלל האוכלוסיה זכרו את כל אותם משתמשים שרמת הקריאה והכתיבה שלהם מוגבלת: סבל שזכה להשכלה בסיסית, תלמיד בבית הספר היסודי, עולה חדש מרוסיה, אדם הלוקה בדיסלקציה וכיוצא בזאת. בחנו את עצמכם האם כל אחד מהאנשים הללו יבין בקלות את התכנים שכתבתם.

כִּתבו על פי הכללים הבאים

• יש לארגן את המידע ואת מבנה המידע בעזרת כותרות וכותרות משנה.
• יש להשקיע מאמץ בניסוח הכותרות. יש לודא כי הניסוח של הכותרת ברור וכי אפשר להבין בעזרתה את התוכן הצפוי תחתיה.
• יש להשתמש באלמנטים מבניים על מנת להעביר את השלד של המידע (השתמשו בכותרות, בפסקאות, בטבלאות וברשימות בהתאם לצורך). יש לודא כי האלמנטים המבניים מיוצגים בקוד באופן נכון – מומלץ להשתמש בעורך תוכן המייצר קוד סטנדרטי ונגיש.
• עליכם לכתוב בפשטות ותמציתיות- כתבו את התוכן הרלוונטי לקורא והימנעו מכתיבת מידע עודף שעלול להכביד על הקורא ולעייף אותו.
• יש לכתוב משפטים קצרים וחד-משמעיים. אין להכניס מורכבויות למשפט שעלולות להשתמע לשתי פנים.
• יש להיעזר באוצר מילים המתאים לקהל היעד, המנעו משימוש במילים נדירות.
• יש להמעיט ככל הניתן בשימוש בשפה גבוהה מחד, או בסלנג ירוד מאידך. אין להשתמש בביטויים מקצועיים שלא לצורך.
• יש להקפיד להשתמש במילות קישור מדויקות לציון היחס בין צירופי מילים, משפטים, פסקאות, סעיפים וכדומה. בחרו את הביטוי המתאים במדויק לטקסט מבין ביטויים כגון: ו"ו החיבור, לכן, לפיכך, בכל אופן, זאת ועוד וכו'.
• השתדלו לחלק קטעי טקסט ארוכים לפסקאות. בכל פיסקה הציגו רעיון אחד בלבד. את הרעיון המרכזי של הפסקה הציגו בתחילתה.
• יש להימנע משימוש בקיצורים או בראשי תיבות. במידה ואתם בכל זאת משתמשים בקיצורים ובראשי תיבות, ציינו בסוגריים את הביטוי המלא, או את הפירוש שלו בעת הופעתו הראשונה בטקסט.
• יש להשתמש בתבליטים ובמספור במקום רשימות ארוכות עם פריטים מופרדים בפסיקים.
• מומלץ להעדיף צורות פעיל על צורות סביל, למשל:
כך: כותבי התכנים באינטרנט המבקשים להנגיש את התוכן לקהל רחב משתדלים לכתוב בצורה ברורה ופשוטה כלל הניתן.
ולא כך: תכנים באינטרנט הנכתבים באופן מונגש עבור קהל רחב ייכתבו באופן ברור ופשוט ככל הניתן.

• יש לשמור על עקביות בעת השימוש בנטיות זמן של פעלים, ובציוני זמן בכלל. למשל:
כך: יעל שכחה את המעיל. היא ירדה מן האוטובוס ומיהרה לחזור אל המשרד.
ולא כך: יעל שכחה את המעיל. היא יורדת מהאוטובוס וממהרת לחזור אל המשרד.
• יש לשמור על עקביות בעת השימוש בלשון יחיד ורבים, זכר ונקבה.
• יש להשתמש בתצוגות אלטרנטיביות על מנת להבהיר תכנים מורכבים בדרך נוספת. למשל: סיכומים, ניסוחים שונים, דוגמאות, איורים וגרפים.
• יש להשתמש בניקוד חלקי במקרה של מילה שניתן לקרוא בכמה אופנים, וההקשר אינו מספיק על מנת להבהיר באיזו מילה מדובר.
• יש להיות מודעים לכך שלא כל המשתמשים יכולים לקלוט בקלות נתונים של צבע, צורה ומיקום. לפיכך יש להימנע ממתן הנחיות המתבססות על האלמנטים האלה בלבד.

שינוי גודל גופנים